Spřažení štětovnicových stěn pomocí zavrtávaných CKT tyčí
Popis projektu:
V březnu letošního roku jsme měli možnost provádět zajímavou realizaci s použitím CKT tyčí na akci Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I. Práce na zakázce začala spoluprací s techniky společnosti Vodohospodářské stavby na návrhu technického řešení. Šlo o to, zajistit spřažení štětovnicových stěn předepnutými tyčemi.
V pokračování optimalizace tratě České Budějovice – Praha dochází na příjezdové části k Budějovickému hlavnímu nádraží, ke kompletní opravě stávajících mostů a vybudování dalších nových přemostění. Aby bylo zajištěno alespoň dočasně zpomalené spojení a nebyla trvalá výluka na trati, bylo projektantem navrhnuto dočasné stabilizování pojížděné koleje.
Návrh spočíval v osazení štětovnic a spřažení ve dvou výškových úrovních (obr. 1). V první etapě byly společností Vodohospodářské stavby zapuštěny štětovnice a částečně odebráno kolejové lože pod zrušenou kolejí. Do připravených otvorů geodeticky zaměřených, byla nejprve dle projektu navrtána horní řada kotev. Problém byl v tom, že bylo nutno vrtat pod projektem přesně daným úhlem a na druhé straně se „trefit“ do připraveného otvoru v protější štětovnicové stěně (viz. obr. 2 až 4). Při vytahování vrtného soutyčí byly již zatahovány CKT tyče pro spřežení stěn. Na připravenou řadu (obr. 5) byly navěšeny ocelové profily „HEB“ a kotvy napnuty na 240 kN (obr. 6 a 7). Po dokončení první řady byla úroveň snížena o další tři metry a stejným způsobem probíhala řada druhá včetně napnutí (obr. 8 a 9).
Stejným způsobem byl proveden i druhý most. Provádění obou mostů najednou navíc umožnilo provádět práce téměř bez přestávky.
Základní údaje o projektu:
Zakázka: | Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I |
Termín realizace: | březen 2012 |
Investor: | Vodohospodářské stavby ČB s.r.o. |
Hlavní investor: | Správa železniční dopravní cesty, státní organizace |
Zhodnocení:
Realizace proběhla během týdne a plně vyhověla projektu a splnila časové požadavky a nároky stavby. Použití zavrtávaných tyčí spolu se systémovými spojníky podložkami a maticemi ukázalo jednu z dalších ne úplně typických možností použití této technologie.
Toto technické řešení mimo jiné umožnilo, že po celou dobu mohli prováděné práce sledovat i cestující z projíždějících vlaků (obr. 10 a 11).
Technická specifikace:
Délka jednotlivých soutyčí: | 13,03 v horní resp. 12,64 v dolní řadě |
Celkem zataženo: | 725 metrů soutyčí |
Zatížení tyčí: | Vodohospodářské stavby ČB s.r.o. |
Doba provádění prací: | 5 pracovních dní |
Výška zajištěné stěny: | 8,165 metrů |